Eski SessizBilgi - - - - - Yeni SessizBilgi
Alt Limit:
Kaç tane -->

son soz


Los Angeles’e geri döndüm ve ardından Florinda ile yüzleşmek için Meksika’ya gittim. Deneyimlerimin ayrıntılı bir özetini dinledikten sonra, dona Mercedes’in dünyasına onun eşyalarımın arasına saklamış olduğu kısa not ile başladığını ve Candelaria’nın teyplerimin arasına gizlemiş olduğu kısa notla bitmiş olduğunu oldukça şaşırtıcı buldu.


Florinda benim ayrıntıya olan düşkünlüğümü “aşırı takıntı” olarak tanımlayıp alaya almış olsa da teyplerimden yararlanarak bir tez yazmamı istedi.


Varmak istediğim amaca doğru herhangi bir plan yapmamış olsam da, elimdeki malzeme ile çalıştıkça dona Mercedes’in evindeki olaylar ruhçularla, cadılarla, şifacılarla ve onların gündelik uğraşları ile ilişkili oldukları kişilerle tanışmam için adeta önceden planlanmıştı. Dona Mercedes’in şifa etkinliklerini izlemiş olduğumdan ve onun yorum tarzını öğrenmiş olduğumdan, şifacıların bildiklerini –en azından entelektüel olarak- ve kendileri ile diğer insanları nasıl değerlendirdiklerini, bildiğimi sanıyordum. Deneyimlerimle kayıtlı notlarımın bir tez yazmama yeterli olacağından emindim. Fakat teyplerimi ve notlarımı aktarım, analiz edip, çevirdiğimde şifacılık konusundaki entelektüel uzmanlığımdan şüphelenmeye başladım. Eldeki verileri anlamlı bir çerçeveye oturtmak konusundaki gayretlerim başarısızlıkla sonuçlandı. Notlarımda pek çok tutarsızlık ve çelişki bulunuyordu; şifacılık konusundaki bilgilerim de bu aksaklıkları ve eksikleri doldurmaya yetmedi.


Bu durumda Florinde müstehzi bir teklifte bulundu. Ya eldeki verileri kendi teorime uygunluk sağlayacak şekilde değiştirmemi veya tezimden vazgeçmemi söyledi; ben de tezimden vazgeçtim.


Florinda daima dış görüntülerin gerisinde duranlara bakmamı isterdi. Dona Mercedes ile olan deneyimlerimi olası akademik değerlerinden farklı ve daha derin olarak yorumlamamı önerdi. Akademik bağlarımın, daha önemli olan cepheleri görmemi engellediğini düşünüyordu. Dona Mercedes’in benim için seçmiş olduğu hikâyeleri defalarca okuduktan sonra Florinda’nın benden ne istediğini nihayet anladım. Yazılarımdaki akademik vurguları çıkaracak olursam geriye insani değerler içeren bir belge kalıyordu. Bu değerler bize tümüyle yabancı olsa da, alışkın olduğumuz bakış açısını kısa bir süreliğine terk edebilirsek, anlaşılır durumda idiler.


Bu hikâyeler sayesinde dona Mercedes bana, evrende bulunan olağandışı kuvvetleri gösterdi. Ayrıca bu kuvvetleri kullanarak cadıların, hatta alelade insanların, olayları, kendi yaşamlarını veya diğer insanların yaşamlarını değiştirdiklerini de gösterdi. Olayların gidişatına “şans çarkı” ve bu gidişatı etkilemeye “cadının gölgesi” adını veriyordu.


Olaylara doğrudan müdahale etmeden, hatta müdahale ettiğimizi dahi bilmeden değiştirmenin mümkün olduğunu iddia ediyordu. Batılılar için böyle bir öneri düşünülemez dahi. Eğer olayların gidişatını müdahil olmadan etkilemişsek, tek ciddi açıklamanın tesadüf olduğunu düşünürüz. Zira herhangi bir şeyi değiştirmenin tek yolu, o şeye doğrudan etki etmek olduğu inancındayız.


Örneğin, karmaşık sosyal kararlar almış kişiler tarihi olayları etkilemiştir. Veya daha dar açıdan, insanlar eylemleri aracılığıyla diğer insanların yaşamlarını etkilemiştir.


Buna karşı, dona Mercedes’in seçmiş olduğu hikâyeler bizi alışkın olmadığımız bir şeyin farkına varmamızı sağlıyor. Bu da: olayların gidişatına doğrudan etki ederek şekillendirdiğimiz kanısına karşı doğrudan etki etmeden daha etkin olabileceğimiz, anlaşılması mümkün olmayan olasılığa işaret ediyor.


Florinda, Venezuela seyahatimin sonuçlarından genel olarak tatmin olmuştu. Bendeki gizli yetilerin farkına varmamı istediğini söyledi. Farklı ve bilmediğim ortamlarda, alışkın olmadığım, kabullenmekte zorlandığım veya öngöremediğim durumlarda uyum sağlayarak etkin olmayı öğrenmem gerektiğini düşünüyordu. Florinda’nın görüşüne göre, bizdeki gizli yetileri ortaya çıkarmakta sosyal bilinmezlikle yüzleşmekten daha uygun bir durum olamazdı.


Florinda’nın –başlangıçta bana anlaşılmaz gelen- savaşçı-kadın felsefesi ile ilgili uyarılarının, dona Mercedes’te kaldığım süre boyunca davranışlarımın temelini oluşturduğunu kendisine itiraf ettim.


Florinda, “Normal şartlar altında iken insan farklı şekillerde davranabilir, fakat insan yalnız olduğunda, karanlıkta veya tehlikede olduğunda tek bir şekilde davranabilir: o da savaşçının yoludur.” diye yorumladı.


Florinda, savaşçının yolunun değerini ve nedenlerinin anlamlarını keşfettiğimi söyledi. Alışkın olmadığımız durumların etkisi altında teslim olmamanın özgürlük demek olduğunu, önemli hissetmemenin dirençli bir sertlik ürettiğini ve moral değerleri aşmanın huzur veren bir alçak gönüllülük oluşturduğunu keşfettim.


***===***


Çevirmenin notu: Bu kitabı çevirmemi öneren kişiye, çevirdiklerimi okuyup düzeltmelere, çevirdiğim bölümleri dinleyen dostlara ve internet sitesinde yayınlayan değerli arkadaşa buradan teşekkür etmeyi borç bilirim.


Haluk Berkmen


Nisan - 2012



Emekleriniz için çok teşekkür ederim Haluk Bey.



Biz de size teşekkür ederiz Haluk Bey. Ve site yönetimine de teşekkürler :)



emekleriniz için teşekkürler haluk hocam.

sitede emeği geçen arkadaşlara da teşekkürler.

'Bu dünya değerini bilmeden kabul edeceğimiz bir dünya değil. Bu dünyada, teşekkürlerimizi şimdi dile getirmeliyiz çünkü yarın yoktur.' Nelida



Çevirmene ve notunda teşekkür ettiği herkese, benim için ulaşması güç bir kitabı okuma olanağı sundukları için yürekten teşekkür ediyorum. İyi ki varsınız!



Akla mantığa sığacak bir dünyada yaşamıyoruz..



Bambaska bir dunya...Emegi gecen herkese tesekkurler.



Kitap süperdi. Sonsuz teşekkürler.



Çok teşekkür ederim. Müthiş bir kitap okudum. Zannederim hazmetmek de gerekecek



Sessizbilgi Listele - - - - - Yeni Siteye Dön