Eski SessizBilgi - - - - - Yeni SessizBilgi
Alt Limit:
Kaç tane -->

sonsuzluk tiyatrosu%e2%84%a2 renata murez ve nyei murez ile roportaj


Sonsuzluk Tiyatrosu™

Renata Murez ve Nyei Murez ile bir röportaj,

Carlos Castaneda'nın öğrencileri ile Greg Johnson ve Tomislav Maric'ın röportajı

Eylül 2014


Carlos Castaneda'nın öğretmeni don Juan Matus'un görücü silsilesinden gelen bu evrimsel kavram, 24 ve 25 Kasım'da, İngiltere'deki Tensegrity® seminerinde sunulacak. Sihirli Geçişler® olarak bilinen bu enerji yükseltici hareketlerin modern formu ve don Juan'nın Carlos Castaneda, Florinda Donner-Grau, Taisha Abelar ve Carol Tiggs'e öğrettiği farkındalığı arttırıcı diğer çalışmalar gösterilecek. Don Juan bir nagualdır ve Yaqui Kızılderili görücüdür, yani bir grup kadın ve erkek görücünün lideridir, bu silsile Meksika'da çok eski zamanlarda başlamıştır ve tüm varlıkların birbirleri ile bağını tanıyıp farkındalığı yükseltmek için oluşturulmuş bir bilginin yolu hakkında çalışmalar içerir.


Renata ve Nyei, Cleargreen'nin kuruluşuna katkı sağlamış temsilcileridir, Los Angeles'daki organizasyon don Juan'nın öğrencileri tarafından kurulmuş ve Tensegrity® çalışmaları ile yayınlar olarak desteklenmiştir. Ayrıca 20 yıldır bu evrimsel sanat ile ilgili ögretmenlerinin rehberliğinde kazandıkları bilgilerle, düzenlenen tüm çalışmalarda eş-rehber olarak önderlik etmektedirler. Onlar ve yardımcı takımdan oluşan bir grup, bu sanat hakkında yeni çalışmalar sunmak için Londra'ya gelecekler. Don Juan'nın silsilesinin birimlerinden olan bu yeni çalışmayı bizlere tanıtacaklar: Sonsuzluk Tiyatrosu™.


Bu yazıda Londra'daki Concord Enstitüsü Yöneticisi Greg Johnson ve eğitmen Tomislav Maric tarafından sorulan soruların cevapları vardır.


Soru : Sonsuzluk Tiyatrosu™ nedir? Eski Meksika görücüleri için Sonsuzluk Tiyatrosu™ nasıldı? Günümüzün görücüleri için nasıl?


Nyei : Sonsuzluk Tiyatrosu™ kökenleri binlerce yıl önce don Juan'nın silsilesine dayanan, bazı fiziksel ve enerjik hareketlere sahiptir. Diğer yaşam formlarının farkındalığını çağrıştıran hareket dizilerinden oluşur, mesela, çakal, kelebek, kuş, kabuklular, sürüngenler, ve bunlara benzer canlılar. Kişi bu hareket dizileriyle insani perspektiften anlık olarak uzaklaşır ve diğer canlıların farkındalığına ilişkin kısa bir bakış yakalar. Sonuç olarak, kendi insani formuna ilişkin daha geniş bir görüş alanı yakalar, yani kendini farklı bir açıdan görür. Bu durum, insani ya da kişisel perspektifte dönüşüme sebep olur ve daha az katı, daha az "sınırlıdır"; bundan sonra herşeye yönelik bakış açınızın tek yolu olmadığını anlarsınız. Herşeyin kesin olduğunu bildiğiniz, eski sınırlı bakış açımızdan kurtulmak, sonsuzluk ile bağlatı kurmanızı sağlar.


Renata : Bu durum, günümüzün modern görücülerinin uygulamak istediği ve bizim çok eski geçmiş atalarımıza ait olan, 'şekil değişimini' ya da 'algı değişimini' kolaylaştırır. İnsani kimlik, diğer yaşam formlarından öyle ayrı değildir. Eski zamanlardaki insanlar, kendilerini ayrılmaz bir bütünün bağlantı ağında hissedecek şekilde yaşarmış. Fakat günümüzde 'ayrı olma özelliği' ve birlikte yaşadığımız diğer duyarlı varlıklardan ayrı bir 'kişilik' kimliği oluşmuştur ve şaman görücüler, tekrar bu bütünsel dünyanın gücüne dokunmamızı isterler (günümüzde hala genlerimizde bulunan bir dünya) ve bütünsel birlik konumuna dönmeyi sağlayan bu hareket formlarını uygulamamızı temenni ederler.

Günümüzde bu hareket formlarının aynı etkiye sahip yenilenmiş versiyonları uygulanır – deyim yerindeyse, bu hareketler çakılı kazıklarımızı kökünden söker ve Dünya'ya tepki verme ya da var olma yöntemimiz olan tek kişiliğimizi değiştirir. Bizleri daha akışkan kılar ve daha geniş olanakları algılama yeteneği kazandırır.

Bizlerin günümüzde bildiği şekliyle, bu etki Sonsuzluk Tiyatrosu™'nun niyetidir. Başka sosyal maskeler denememize izin verir veya benimsediğimiz rollere ya da günlük yaşamda sürekli tekrar ettiğimiz sosyal kişiliklerimize yeni bir amaç verir ve eskisinden farklıdır. Bu uygulamayı yaparken, farkındalığımız gelişir ve kişilikler olduğumuz gibi, kendimiz olmayıda öğreniriz, bunun anlamı çeşitliliktir, yani sınırsız olmak gibidir ve bundan sonra, kişisel rollerimiz için mücadele etmenin önemsiz olduğunu anlarız.


Nyei : Birkaç kuşak önce bu tiyatronun modern formu kendi kökenlerine sahipti, nagual Elias ve Amalia bu hareket dizilerini yüzyıllar boyunca sahip olduğu ritüel bağlamdan kurtarmışlar ve böylece kendi doğal enerjimizi toplamak için bize yardımcı olan hareketler olarak sade bir biçime dönüşmüşler. Onların öğrencileri, nagual Julian ve Talia (don Juan'nın öğretmeni), bu hareketlerle ilgili çalışmaları modern tiyatro ve dans şekline getirmişler. Günümüzde Sonsuzluk Tiyatro'su bir çalışma olarak, yaşamını neşeli bir biçimde incelemek için enerjisini toplamak isteyen herkesin kullanımına uygundur.

Seyircilerin önünde veya seyircisiz olarak uygulanabilir. Bir rolü oynarken, o rolün farkındalığında oluruz ve böylece birleşim noktamızın (yönlenme noktamızın) da farkında oluruz, bu sebeple oyuncuların ve seyircilerin algısı değişir.


Renata : Londra'da yapacağımız çalışma budur. Kendi yaşamlarımızdan olayları oynamak için küçük gruplarla uygulayacağız, belki bir yemek masası sahnesi olur ve sahnelere hareketler serpiştiririz, mesela kelebek ya da balina gibi ve bunların getirdiği farkındalık değişişimi ile genişleyen nefes alışlar yoluyla oyuncu daha farkındalıklı olabilir. Kadın veya erkek oyuncu rolünü oynarken ve sosyal maskesinin olaylarını — bire bir benimsenen tavırları — varsayımları ve ailesine, iş arkadaşlarına ya da kendine yönelik yaptığı yargılamaları tekrar ederken, farkındalıklı biçimde olayları gözlemler. Bu tavırları, yargılamaları ve varsayımları görürken, geçmiş olaylarla ilgili empati oluşturabiliriz ve bakış açımız genişler. Böylece bunu yaptığımız zaman—etkileşim alanını değiştirince — günlük yaşamımızda yeni seçenekler gelişir.


Nyei : Bu uygulama muazzam miktarda enerjiyi serbest bırakır. Carlos Castaneda, her gün tonlarca enerjinin "seni" "oluşturmak" için kullanıldığını söylerdi — sunmak, savunmak, desteklemek ve tekrar oluşturmak için, Jim veya Susan veya her kim şöyle diyaloglar içinde olursa: "Siparişleri göndermedim çünkü senin için bekliyordum." "Buradaki tüm işi ben yaparım." vb.

Sonsuzluk Tiyatrosu™ bağlamında bu sahneleri oynarken, bir değişim yakalayabiliriz: "Siparişleri kontrol etmek için seni aramam gerekiyordu, bunu hissetmiştim." "Gerçekten benim yapamadığım işi yaptıkları için, kız kardeşimi/arkadaşımı/patronumu takdir ediyorum." vb.


Renata : Sanhne tekrar tekrar oynanırken devamlı olarak değişen algının güzel tarafıda, bireysel oluşu ve kişinin içsel görücüsüyle kendi seçeneklerini bulmasıdır — size hiç kimse yapmanız gerekenleri söylemez ya da tavsiye vermez. Bu bir tiyatro oyunu ve kendine özgü Tensegrity® hareketlerinden oluşur, hem de diğer oyuncularla desteklenir. Yardımcı oyuncular, don Juan'nın içsel görücü dediği hissin uyanmasına destek sağlar — sonsuzluk ile içsel bağlantı hattımız. Kişi bu içsel pusulayı takip ettiği zaman, tiyatro oyunu ve yaşamı daha fazla anlam taşır ve daha eğlenceli olur.


Soru : Günlük yaşamda bunu nasıl kullanabiliriz ve nasıl uygularız, bu konuda daha fazla bilgi verebilir misiniz? Ayrıca bununla ilgili pratik örnekler de verebilir misiniz?


Renata : Bunu Sonsuzluk Tiyatrosu™'nda oyun sırasında görebilirsiniz, mesela, ofiste bir toplantı masasında bulunduğunuz sahneyi oynarken olabilir. Can sıkıcı ve uğraştırıcı bir toplantıyı umarak odaya girdiğinizi farkedebilirsiniz. Hatta bu senaryoyu önce zihninizde oynayabilirsiniz ve bu tür kafa patlatan senaryolarda diğer kişilerin (ve sizin) yapacağı ve söyleyeceği beklenen bazı kontrollü ya da şaçma şeyleri bulursunuz. Odaya girdiğiniz zaman, nefes alışınız kısadır, omuzlarınız ve çeneniz gergindir — tıkanmış durumdasınızdır. Hiç şaşırtıcı değildir ki, eskiden tekrar böyle karşıladığınız sıkıcı ve kısıtlayıcı toplantı vardı ve siz sadece buna katlanıp, aynı yargılamalarla oradan ayrıldınız, bunlar oradaki kişilerle ilgili (ve kendinizle) ve toplantıya girerken yaptığınız yargılamalardır. Böylece çok fazla başarı sağlanmamıştır.

Bu durumu değiştirin, nefes alışınızı değiştirin, hareketi dönüşüm niyetiyle uygulayın, yeni bir eylem kazanın ve başlatın, içsel görücünüzden ilham alın ve bu sahneyi tekrar oynayın, aynı zamanda yanınızda bulunan kişileri farkedebilirsiniz ve bu kişileri inatçı fikirleri yüzünden yargılamıştınız, basitçe ondan işittiğiniz fikirleri anlamak isteyin — o konuşurken sizde onu dinleyin ve uygun soruları sorun, tüm bunlar olurken nefes alıp verin ve o kişinin fikirleri daha az katı olur, planlarını ayarlamaya isteklidir; veya onun planlarında hoşunuza giden şeyler görürsünüz.

Daha sonra tekrar bir hareket ile değişin, yeni bir niyet kazanın, sahnenizin başka zamanda gerçekleşen senaryosunu oynayın ve diğer kişilere dikkatinizi verince onlarında size dikkatlerini verdiğini farkedebilirsiniz. Sonra hareket edin, tekrar yeni bir dürtü bulun ve şunu farkedin, eğer bilinçli ve niyetli bir eylem kazanırsanız, toplantınız daha verimli olabiliyor.

Kişisel tarihimizi ve sosyal maskelerimizi bilmenin ortaya çıkardığı bir diğer konu da, kendimiz hakkındaki tanımın tümü olmadığımızdır. Bizler yıldızlardan gelen varlıklarız – sadece bedenimizin ve DNA'mızın karbon elementleri değiliz, ayrıca enerjik bir boyuta da sahibiz. Birikmiş kişisel tarihimizi ve sosyal maskelerimizi kullanırken, aynı zamanda bu harika döngüsel yeryüzünde sadece gezginler olduğumuzu, fiziksel, duygusal, zihinsel ve enerjik seviyede bilmek, onları hızlıca bırakmamıza ve algılamayı, deneyimlemeyi ve yaşamayı sağlayan özümüze daha kısa sürede ulaşmamıza imkân verir.

Bunlar Sonsuzluk Tiyatrosu™'nun başlıca etkileridir ve şöyle bir soruya cevap aradığımız önemidir: "Eğer bu kadar farklı roller oynayabiliyorsam, benim gerçek özüm hangisidir?" Muhtemel cevabı: "Hiçbiri!" veya "Hepsi!" ve kısacık yaşamı olan en mükemmel sahne ya da tüm bunların tiyatrosu! Shakespeare'in ebedi sözlerindeki gibi–


Bütün dünya bir sahnedir,

Ve bütün erkekler ve kadınlar sadece birer oyuncu:

Girerler ve çıkarlar;

Bir kişi bir çok rolü birden oynar...


Soru : Don Juan'nın öğrencilerinin kitaplarında, bu sanatı veya uygulamayı örnekleyen, hatırladığınız öyküler var mı?


Nyei : Evet – don Juan'nın velinimeti nagual Julian günlük yaşamda çömezleriyle etkileşimlerinde oynadığı tiyatro sahneleriyle bunu öğretmiş. Onlara öğretmek istediği derslerle karşılaştırmak için, devamlı olarak senaryolar ayarlamış veya roller oynamış. Örnek olarak: Don Juan'ı "Tin ile karşılaştırmak" istediği zaman, bir eğlence organize etmiş. Bunun için nehir kenarındaki yüksek bir uçurum kenarına tüm çömezlerini ve kasabadaki insanları davet etmiş. Herkes ziyafet, dans ve espiriler eşliğinde eğleniyormuş. Nagual Julian eğlencenin ortasında bir anda, don Juan için "Tin ile kaşılaşma" zamanı geldiğini bildirmiş ve bunu hiçbir uyarıda bulunmaksızın yapmış. Daha sonra nagual Julian, don Juan'ı kaldırıp uçurumun kenarından nehre atmış ve arkasından "bu nehre kızıp öfkelenme" diye bağırmış. Bu olay sonucunda don Juan enerji bedeninin farkına varmış — enerjiden oluşan ikiz bedeni(çift), onun sonsuzluk ile bağlantısı. Bu sefer don Juan yaşamındaki diğer olaylarla ve engellerle kavgaya tutuştuğu gibi, nehirle kavga edememiş. Sonuç olarak bu duruma boyun eğmiş ve kendini hem nehirde yüzen, hem de nehir kenarında koşan enerjik çift(enerjik bileşen) olarak görmüş. Nagual Julian'nın ona göstermeyi amaçladığı şeyi anlamış ve şununla birlikte: Yaşamının akışıyla kavga etmeyi bırakınca, deyim yerindeyse, bir başka gerçeklik onun için ulaşılabilir olmuş.

Carlos Castaneda'nın söylediği gibi, günlük yaşamımız tiyatrodur. Merak edilen soru da — biz bu tiyatroda oyuncu olabilirmiyiz, bilinçli bir parça olarak — kusursuzca olabiliriz, yani doğruluk ve bütünlük içinde kalarak, yolumuza neler çıktığı önemli değildir. Dünya tiyatrosunun veya İngiltere'deki tiyatronun çıkış noktası Yunan théātron'udur, yani anlamı, seyretme mekânıdır. Nagual Julian devamlı olarak öğrencilerinin bir şeyler görmesini veya öğrenmesini sağlayacak senaryolar yaratmış ya da bulmuş. Don Juan'da kendi yöntemini bu şekilde uygulamış, bizim öğretmenlerimize uyguladığı gibi. Yaşamımızda devamlı olarak kendi fikirlerimizi bırakmak zorunda olduğumuz durumlarla karşılaşırız ve başarıya ulaşmak için başka roller oynamak zorunda kalırız.

Kendi durumumda, her zaman "dâhi" rolünü oynama girişimlerimin üstesinden gelmem gerekiyordu. Carlos Castaneda bu durumu ortaya çıkarma konusunda çok kararlıydı. Herkesin önünde, "Merhaba Nyei! Dâhi bügün ne durumda acaba?" diye söylerdi. Buna bir an gülerdim ve anlamaya başlardım, sonrada yaptığım şeyi farkedip, odadaki en zeki kişi gibi davranmayı bırakırdım. Çalışmalarda rehberlik etme görevimde etkili olmak için, bu durumu dizginlemem gerekiyordu ve dinlemeyi öğrenmek zorundaydım. Diğer rolleri oynamayı...


Renata : Benim durumumda ise, mağdur duruma düşen kahraman rolünü oynama girişimlerimin üstesinden gelmem gerekiyordu. Bu değişimi gerçekleştirmek için, sadece Sihirli Geçişler®'in uygulanması değil, ayrıca tiyatro okuluna katılmam tavsiye edildi. Sonuçta bu uydurma kişiliğimi silmek için yaptığım şey sadece bu oluşmuştu ve mağdur kahraman rolünü oynadıktan birkaç yıl sonra – İhtiras Tramvayı'ndan Blanche Dubois, Saint Joan'dan Joan, Sırça Hayvan Koleksiyonu'ndan Laura – bu roller benimle tanımlanmış rollerdi, akıl hastanesine götürülmüş, cezalandırılmış ya da sevgisiz bırakılmış muzaffer kadınlar ve bunların başarısına göre karakter değişimlerini uygun buldum. Rolleri benimkine çok yakın oynayıp ve sonra da bunların dışına çıkınca kendime güldüm, aynı rollerde tekrar tekrar bulunan oyuncuydum. Hem Oyunculuk sanatımdaki hem de yaşamımdaki algı noktam gevşedi: Yeni roller için istek duymaya ve onları benimsemeye başlamıştım.


Soru : Seminerden sonraki gün, Stonehenge anıtlarına bir gezi var. Sonsuzluk Tiyatrosu™ ve seminerin bu anıt gezisi ile bağlantısı nasıldır?


Nyei : Bu bizim yaşamımızın nereden geldiğini hatırlatır — içsel sessizliğin deneyimlere ve doğanın güçleriyle uyum içinde yaşamaya imkân verdiği bir medeniyet tarafından inşa edilmiş yapılar; oraya kurulmuş yapıların muazzam titreşimli doğası hissedilebilir — bu monolitlerin uğultusu, yeryüzü ve yıldızlar arasında köprü oluşu, onların döngülerine ve mevsimlerine saygısı hissedilebilir. Bizler kendimizi bu döngülerle ve yaşamdaki rollerimizi üstlenerek değiştiririz — çocuk, kardeş, ebeveyn ve yaşlı bilgeye dönüşürüz — ve bunların sayesinde farkındalığımız gelişir.


Cleargreen, Tensegrity®, vb. hakkında :


Soru : Cleargreen'nin gelişimine ve geleceğine yönelik bakış açınız nasıldır? Bu yolun niyetsel etkinliği ve kapsayıcılığı hakkında ne düşünüyorsunuz?


Renata : Cleargreen'deki görevimiz, Tensegrity®'nin evrimini ve gelişimini desteklemektir — don Juan'nın öğrencilerine öğrettiği bilginin modern versiyonu. Tensegrity kelimesi Carlos Castaneda'nın mimar R. Buckminster Fuller'den alıntı yaptığı bir sözcüktür; bu kelime gerginlik ve bütünlüğün birleşimidir, doğadaki tensegrity yapılarını bir arada tutan güçlerdir, mesela bir ağaç ya da mimari bir yapıdaki kubbe. Bu yapıların tüm parçaları birlikte çalışır ve uyum gösterir, yani herhangi bir dışsal basınç karşısında bütünlük içinde durur. Topluluklar da bu şekilde çalışır — bütünlük içinde çalışmamıza imkân veren bir uyum yeteneğimiz vardır.

Bu noktada üzerinde durduğumuz konu, Dünya'daki Tensegrity® topluluklarının Tensegrity® Kolaylaştırıcı Eğitimleri ile desteklenmesidir. Bunlar bölgesel toplulukların farkındalık yükselişlerini destekleyecek şekilde oluşturulmuş küresel bir topluluğun kilit noktasıdır, günlük etkileşimlerde daha canlı, daha bilinçli ve şimdiki anı daha fazla hissetmek için ortak bir çalışmadır. Kolaylaşırıcı kursiyerler bu amaçla Tensegrity® sınıflarına öncülük ederler.


Nyei : Bu yolun niyetsel etkinliği ve kapsayıcılığı bakımından kilit nokta budur: birlikte yaşamak, çalışmak ve rüya görmektir. Bu niyet her birimizin yaşama sanatını mümkün olduğunca amaçlı, bilinçli ve sevinçle uygulamamızdan gelir.


Renata : Yani bu yol, herkesin kendi özüne dönmesine ve bizim modern, hızlı tempolu ve stresli kültürümüzün görmezlikten gelip unuttuğu enerjik doğamıza dönmek için yardım eder. Bu bizim kendi algısal özgürlüğümüze geri dönüşümüzdür.

Sessizlik içinde olduğumuz zaman, enerji bedenimiz ulaşılabilir durumda olur; ve bu konumda etrafımızı algıladığımızda, otomobillerden, binalardan ve günlük işlerin daha fazlasını görürüz. Enerjisel beden yoluyla, kişisel tarihimizle tanımlanmış sıradan algımızın ötesine uzanabiliriz.


Nyei : Büyük ihtimalle şunu algılayabiliriz; penceremizin önündeki ağacın bizden su istediğini veya sevgi gönderdiğini; veya iş yerinde tiran ve zorba diye etiketlediğimiz patronumuzun, aslında kendimize çok benzediğini görebiliriz. Dahası, ayaklarımızla yeri hissettiğimiz zaman, şimdiki anda bulunuruz; şöyle ki, Güneş ışığını solukla içimize çektiğimiz anda ruh halimiz canlanır.


Renata : İşte bu Tensegrity®'nin sihridir — uygulayıcıların şamanik prensipleri günlük yaşamı geliştirmek için kullanabilmesini ifade eder. Don Juan Carlos Castaneda'ya şöyle söylemiştir, "Kendi zamanında ol."

Yani özgürlük, sizin şimdi ve burada, bu modern dünyada, yaşadığınız şehirde, ailenizle, işinizle, kısaca içinde bulunduğunuz koşullarda uyguladığınız bir şeydir. Bir kaynaktan yada sonsuzluktan doğduğunuzdan beri, daima sonsuzlukla bağlantı içinde olabilirsiniz, yani nerede olursanız olun farketmez, bir hapishanede veya bir sarayda olabilirsiniz. Eğer bu bağlantı hakında haberiniz varsa, nerede olursanız olun, özgürsünüz. Sizi kim durdurabilir ki?


Soru : Carlos Castaneda ile deneyimlerinizi anlatan bir kitap yazma planınız var mı? Eğer öyleyse, ne zaman yayınlanacak?


Nyei : Evet — gelecek yıl içinde, ögretmenlerimizle yaşadığımız deneyimler hakkında bir kitap yazacağız.


(Cleargreen web sitesinden tercüme edilmiştir.)



Sessizbilgi Listele - - - - - Yeni Siteye Dön